Sunday, 20 November 2011

Apa ada dalam Tepak Sireh..?


Melihat gambar diatas Saya yakin ada yang senyum,terkenang,berdebar dan macam macam perasaan lagi.
Yang senyum - mungkin majlis pertunangan telah selamat dijalankan.
Yang terkenang - mungkin sudah melalui pengalaman bersama tepak sireh ini.
Yang berdebar - mungkin majlis merisik tak lama lagi....

Apa pun perasaan kita satu perkara yang perlu juga diambil tahu ialah ''Apa ada dalam Tepak Sireh''Kita sedia maklum kebiasaannya tepak sireh ini akan ''diuruskan'' oleh ibu bapa,saudara mara dan ahli keluarga yang terdekat...kekadang kita cuma tahu siapnya saja diatas dulang hantaran..

Menurut dari pengalaman Saya sendiri [ cara daerah/kampung Saya di Pahang ]  didalam bekas tepak sireh antara yang diisi ialah :

1. Daun Sireh [ sebaiknya dapatkan daun sireh bertemu urat ]
2. Kapur makan
3. Gambir
4. Pinang - samada di racik atau dibelah
5. Kacip pinang - kebanyakkan tepak sireh sekarang kacip sebagai hiasan saja dengan mata yang tumpul tidak diasah.
6. Tembakau

Hanya ini info yang dapat Saya berikan.Mungkin lain daerah/negeri lain pula caranya....

Pengalaman terbaik Saya membawa tepak sireh untuk merisik memang ada.Tuan Rumah memang ''makan'' sireh yang dibawa itu sebagai tanda setuju.....Oleh itu jangan ambil mudah pada daun sireh yang diletakkan,sebaiknya daun yang sihat,segar dan bersih...

Mungkin rakan blog dan pembaca ada kisah yang lebih menarik,sama sama kita kongsikan.

Hari ini juga bertarikh 20.11.2011 - mungkin ramai juga yang memilih tarikh ini untuk mengadakan majlis pertunangan dan pernikahan...Selamat Bertunang,Selamat Pengantin Baru Saya ucapkan....

2 comments:

  1. Lama dah org x guna tepak sireh ni dok?
    Kat umoh tu wat perhiasan jek..Sebab kalau
    upacara meminang atau kawen dorg gubah sireh jer tanpa tepaknya...

    ReplyDelete
  2. Shinju,
    kebanyakkan masih ade yang guna,memang majlis nampak serinya jika ada tepak sireh..

    ReplyDelete

Terima Kasih Pada Semua Pembaca & Yang Sudi Meninggalkan Komen :