Monday 7 November 2011

Lemang Oh Lemang......

Saya memang suka makan Lemang,
Makan secara sedikit sedikit bukanlah sekali hadap habis 'sepuntung'..Sepuntung/puntung ini merupakan penjodoh bilangan untuk sebatang lemang yang juga biasa bagi loghat kampung Saya.

Untuk kali keduanya pada Hari Raya Aidiladha kali ini Saya bakar lemang lagi,bukan di kampung tetapi di bandar.Tiada masalah jika ada kemahuan disitu ada jalan.Buluh lemang dibawa khas dari kampung.Pokok buluh lemang memang ada ditanam belakang rumah.

Buat lemang perlu ada kemahiran dan pengalaman.Kemahiran untuk menyediakan bahan seperti beras pulut,santan,daun pisang..manakala pengalaman pula untuk sesi membuat,memasukkan pulut ke dalam buluh dan membakarnya..Bakar lemang jangan ditinggal memang kena jaga api dan memusingkan buluh supaya masak sekata.Sehingga kini masih perlukan Emak sebagai ''QC'' dalam proses sebegini..Buat lemang bukan hari hari,jadi masih perlukan komen dari orang yang lebih mahir..
Insya Allah, sebolehnya kemahiran ini akan diteruskan.

Untuk kali keduanya ini jumlah lemang yang dibuat bertambah..ini hasil dari kawan/jiran yang mahu bersama membuatnya.Ada juga yang nak beli...apa pun Saya buat untuk adik beradik dan untuk jamuan bersama jiran sahaja.Bila ada yang hendak membeli rasa serba salah untuk letakkan harga..

Jika ada masa,peluang dan ruang buat lemang sendiri memang menyeronokkan.Berbeza dengan yang kita beli.

Lemang sedang dibakar

Kawasam perumahan yang Saya duduki mempunyai tempat yang selesa untuk pembakaran lemang,cuma lepas kerja siap kena kemas dan pastikan tiada sampah atau apa saja yang boleh menimbulkan,mengganggu jiran yang lain.Pemilihan kayu juga perlu sebab ada diantaranya mengeluarkan asap yang banyak bila dibakar.Asap pula bakal mengganggu jika masuk kedalam rumah jiran..Hal ini memang Saya dahulukan..

Misi kedua ini berjaya.Yang dapat merasa makan pun suka,syukur...Bila Saya masukkan gambar kedalam FB ada juga rakan yang tertanya-tanya..''betul ke bakar lemang..''Bakar lemang di bandar tidak mustahil hehehe...

Lemang Oh Lemang,itulah kisahnya...




2 comments:

  1. salam..
    wahh..boleh meniaga
    lemang lepas nih MD
    he he..mahei ler nih
    sebatang dekat RM 10

    Selamat Hari Raya Qurban
    buat aok dan keluarga..

    ReplyDelete
  2. Zulkbo,
    rm10 tu dikira murah...sekitar Subang harganya sekitar rm13/15 ikut saiz..
    selamat Hari Raya Qurban juga...

    ReplyDelete

Terima Kasih Pada Semua Pembaca & Yang Sudi Meninggalkan Komen :