Friday 9 December 2011

Telur Kenduri Kahwin Dulu Dulu

Sekarang musim cuti persekolahan,setiap hujung minggu pastinya ada majlis kenduri kahwin diadakan.

Maka teringat Saya akan sebiji telur akan diberi selepas makan kenduri.Jika sekarang telur tersebut dibungkus dengan pelbagai cara,corak,bunga dan ada yang kreatif lagi meletakkannya didalam cawan kecil,gubahan sarang burung dan bermacam lagi...

Memang Saya masih ingat pada majlis kenduri kahwin di kampung sekitar 70an dan 80an,telur kenduri kahwin ini diberikan dengan bungkusan yang paling mudah,ringkas dan jimat.
Telur rebus dibungkus dengan lipatan kertas tisu dengan cara yang tersendiri.Kertas tisu dari warna merah,putih dan kuning jadi pilihan.Saya juga masih ingat cara hendak membungkusnya......

Ini gambarnya.

Contoh yang Saya buat ini tidaklah kemas sangat,tapi inilah bentuknya.Tangkai dicantumkan dengan satu ''stapler'' sahaja.
Jika ada rakan Blogger atau Pembaca yang ingin tahu cara cara membuat bungkusan ini Saya akan masukkan gambar yang lebih lengkap.Jimat bukan....
Tapi adakah yang sanggup untuk membuat dan menggunakannya dimajlis kenduri kahwin sekarang ????Saya ada jawapannya....

Itulah Telur Kenduri Kahwin Dulu Dulu....



No comments:

Post a Comment

Terima Kasih Pada Semua Pembaca & Yang Sudi Meninggalkan Komen :