Tuesday 23 August 2011

Handphone Pertama.

Saya mula menggunakan ‘handphone’ sejak tahun 1996.Ketika ini memiliki handphone sesuatu yang sangat diinginkan oleh sesiapa sahaja.Semangat untuk memilikinya juga diselaras dengan bekerja bersungguh – sungguh,segala kerja lebih masa yang ada pada masa itu pastinya diambil.

Maka setelah segala usaha dilakukan,satu hari Saya mengunjungi sebuah kedai menjual alat telekomunikasi di Pusat Membeli Belah Pearl Point, Jalan Klang Lama Kuala Lumpur.Setelah membuat pilihan maka sebuah ‘handphone’ dengan jenama NEC, model Primero BX dibeli.Harga satu set lengkap ‘handphone’ beserta pendaftaran nombor iaitu RM600.00.Nombornya pula 010 – 2202911 [ tidak pasti nombor ini masih digunakan oleh pelanggan lain pula ketika ini ].Ianya mempunyai susunan yang agak mudah diingat.

Inilah bentuk NEC Primero BX yang popular suatu masa dahulu - Gambar rujukan dari eBay.


Fungsinya pula agak asas,hanya ada beberapa menu sahaja.Begitu juga dengan ‘ringtone’.Apa pun ketika itu model tersebut amat popular dikalangan orang ramai yang baru memiliki ‘handphone’.

Menariknya dahulu pantang ada ‘missed call’,cepat saja bertindak untuk membuat panggilan pada nombor si pemanggil.Orang yang mengguna ‘handphone’ pastinya menjadi perhatian,berbual kuat-kuat juga menjadi trend.

Selepas beberapa bulan menggunakan satu kejadian ‘curi talian’ telah berlaku.Satu hari perkhidmatan tidak dapat digunakan dan selepas dirujuk kepada Celcom,maka berlakunya panggilan ke nombor antara bangsa dilakukan oleh pihak yang tidak bertanggung jawab.Panggilan ke Macau,Singapura dan Hong Kong terdapat dalam senarai bil dengan jumlah keseluruhan mencecah seribu lebih.Laporan dibuat dan keputusannya Saya perlu bayar pada panggilan yang dibuat sahaja.

Teknologi komunikasi sangat pantas berkembang,bayangkan dengan harga RM600.00 pada hari ini mungkin sebuah ‘handphone’ yang lebih pintar dengan pelbagai fungsi dapat dibeli.

Itulah sedikit catatan berkaitan dengan ‘Handphone Pertama’......




MD
23 Ramadhan 1432H




5 comments:

  1. Assalam..

    Kalau h/phone pertama tu disimpan pastinya menjadi kenangan seumur hidup..boleh buat pameran dlm almari kat rumah

    ReplyDelete
  2. Wslm Ozzy,

    handphone tersebut dahulunya sudah rosak,masa menetap di Kuantan memang ada satu set lengkap.lepas banjir dibuang begitu sahaja....

    ReplyDelete
  3. salam..
    aok ingat lagi ye?
    koi cuma teringat pakai
    hp paling mahal model
    motorola star tec,masa
    tu rega dekat RM2 k..
    popaleh habis sebulan gaji
    he he..

    ReplyDelete
  4. hp pertama koi motorola..
    pastu 3310..hehehe

    ReplyDelete
  5. Cik Shinju,
    3310 tu top amat weh...

    ReplyDelete

Terima Kasih Pada Semua Pembaca & Yang Sudi Meninggalkan Komen :