Monday 18 February 2013

Mandi Sungai

Memang seronok jika dapat mandi sungai yang sejuk dan jernih airnya.Segar tubuh badan dapat berendam sepuas puasnya kan...

Cuti CNY baru ini juga Saya datang semula ke sebatang sungai yang sejak dahulunya terkenal sebagai tempat mandi manda dan berkelah.
Sekali air bah,sekali pantai berubah.Memang benar apa yang dikatakan oleh susunan ayat peribahasa ini.

Sungai yang dimaksudkan itu ialah Sungai Weh berhampiran dengan Kampung Bangas Kuala Sentul,Maran Pahang.26 tahun yang lalu semasa zaman persekolahan lokasi ini menjadi tempat perkelahan yang sangat menarik.Kami pernah mengadakan perkelahan 2 hari 1 malam di tepi sungai ini.Bayangkan dari Kampung Jengka 4 melalui jalan pintas dalam ladang kelapa sawit Kami hanya berjalan kaki ke sini.Buat kemah,memasak dan mandi manda.


Gambar 1987

Gambar Feb 2013

Pemandangan yang cantik.

Air Sungai Weh masih dingin,masih jernih.Harap ianya dapat bertahan untuk masa mendatang.Harap kawasan hutan dihulunya dikekalkan agar keaslian alam semula jadi ini dapat diwarisi oleh generasi akan datang.
Yang bestnya untuk gambar terakhir itu terdapat seorang kawan di FB yang memberikan komen '' macam air sungai di Canada''.
Sungai Weh juga ada keistimewaannya tersendiri...



Ada lagi.................Aksi lepas dendam,lama tak mandi sungai : 


2 comments:

  1. salam..
    masih terpelihara kejernihan airnya tu..
    lama juga koi tak mandi sungai nih..
    selalu dulu terjun Lubuk Yu je koi :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Zulkbo,
      Lubuk U lagi besar sungainya...:)

      Delete

Terima Kasih Pada Semua Pembaca & Yang Sudi Meninggalkan Komen :