Friday 19 August 2011

Baru Ku Tahu...Dia Ikhtiman Ismail

Saya lahir, membesar,bersekolah di Pahang.Bercakap pula sudah tentu menggunakan loghat Pahang.Ini permulaan untuk catatan kali ini.

Tiada paksaan,hasutan dan tekanan.Ia datang dengan sendiri.Sejak dari dahulu Saya cukup meminati lagu dengan loghat Negeri Sembilan yang dinyanyikan oleh Ally Noor dan Mastura iaitu lagu - Apo Kono Eh Jang.Lirik lagu ini sememangnya mempunyai unsur nasihat bagi masa depan ditambah pula susunan muzik yang bersifat malar hijau.Seingatnya dimasa sekolah rendah...


Lagu ini juga kerap dimainkan di radio cukup suka mendengarnya.Bila nak mandi sungai,ke paya berkubang menyaup ikan,mencari ikan laga pun terbawa menyanyikan lagu ini.
Untuk satu kisah sedih bila mana lagu ini sedang popular juga tetap ada.Adik kepada kawan yang lemas di sungai pada musim tengkujuh.Peristiwa itu memang jadi kenangan yang masih diingati.

Hingga sekarang pula lagu ini masih diminati dan diakui oleh ramai orang satu kenyataan yang tidak dinafikan.Sehingga pada satu ketika Saya kerap mengikuti dan meneliti kemaskini yang dibuat pada laman sosial Facebook anak saudara sepupu iaitu Nazirul Roselan.Terlihat beberapa gambar seorang yang bernama Ikhtiman Ismail keluar dari Hospital Jerantut selepas menerima rawatan akibat kemalangan.
Sekian adanya setelah membaca,mengamati dan meneliti dari sumber yang ada maka betul.

Dialah orang yang mencipta lagu dan lirik lagu Apo Kono Eh Jang yang Saya minati sejak sekian lama.Sememangnya penyanyi yang disebut orang tapi bagi Saya insan yang menghasilkan lagu yang mencetuskan fenomena ini juga tidak wajar dinafikan.Sesuatu yang sangat istimewa bilamana orang Pahang berjaya menghasilkan lagu dan lirik sebegitu enak didengar.

Tiada ganjaran hendak diberi - Saya bukan hartawan,tiada bintang hendak dianugerah - Saya bukan orang yang gagah.
Maka sedikit,sekelumit penghargaan yang mampu dari Saya untuk orang yang bernama Ikhtiman Ismail dengan menjadikan beliau sebagai tetamu/tokoh pilihan yang pertama bagi ruangan In-Person@Pahang Community bagi bulan Jun 2011.



Saya merasakan warga Pahang perlu tahu informasi itu,walaupun tidak menyeluruh namun dengan rakan FB di Pahang Community yang menghampiri jumlah 5000 orang itu sedikit sebanyak ianya sampai.
Kini beliau juga menjadi rakan FB yang sangat mesra dengan Saya dan jika berpeluang tentunya ingin bersua muka juga Insya Allah.

Baru Ku Tahu... Dia Ikhtiman Ismail !!



MD
19 Ramadhan 1432H



No comments:

Post a Comment

Terima Kasih Pada Semua Pembaca & Yang Sudi Meninggalkan Komen :