Saturday 20 August 2011

Kash nok kash sebet - [ Cerita Loghat Pahang ]


Pagi lagi hati Mamat sudah girang.Apa tidaknya ,getoh buku yang dijualnya semalam agak lumayan melebihi jualan sebelumnya.
Hajatnya nok ke bando untuk membeli serba sikit barang barang dapur …..Sebaik sampai di bando, Mamat mengambil keputusan untuk pegi minum dulu,sekurang kurangnya memberi dia tenaga pada pagi itu.”ande kereta,minyok takde taknyer jadi weh,kereta-api berasap dulu baru bejalan….”bisik hati Mamat,”semoleknya kawan pegi minum dulu….”.

Lalu Mamat terus menuju ke kedai kopi yang diusahakan oleh Ah Kau.Kedai kopi Ah Kau ini hanya dibuka pada pagi hingga ke tengahari saja dan hanya menjual makanan sarapan,roti bakar manakala kuih muih dan nasi lemak bungkus pula dihantar oleh orang Melayu.
Kebiasaannya juga kedai itu juga dikunjungi oleh orang kampong apatah lagi sipembuat airnya juga digajikan Atan..Bersebelahan kedai Ah Kau memang kedai tauke Ah Seng yang mengusahakan makanan cina.

Mamat duduk di kerusi kosong bermeja bulat dan lalu disapa sendiri oleh Ah Kau,” Mamat…..wa tengok ini hali manyak smart….!,puji tauke kedai itu.
”Mamat senyum sambil membetulkan kerusinya…’’tengok orang la…” getus hatinya.
“Lu mau minum apa,kasi tau sama saya…”ujar Ah Kau.
“Ahhhh, kash nok kash sebet la,aok macam tak biase pulok…!!”sampuk Mamat dengan suara yang agak tinggi.Mamat dah kerap minum disitu tentu Atan sipembuat air tahu akan minuman kegemarannya.Baik pulok tauke kedai nih,biasenyer dia duduk kat tempat membayor tu je…..
“ Waaa…ini macam ka, sikijap aaaa…sikijap” balas Ak Kau dan sejurus itu dia kebelakang dapur lalu menghilangkan diri.

Selang beberapa minit Ah Kau datang semula ke meja Mamat dengan membawa sebotol Carlsberg dan segelas ais diatas dulang.” Haa…. Sikalang Wa bawak Lu punya order….”
Mamat terus terpinga pinga melihat sebotol Carlsberg yang dibawa oleh Ah Kau…
“Maruuu macam nih…tok pernoh Kawan meneguk air sebegini rupa,tok pernoh hayat…maruuuu”bisik Mamat dalam hatinya.
“Kawan takmau,takmau…ini minuman harammm kawan takmau….”Ancor…Ancor kala macam nih…”balas Mamat sambil menepuk dahi.
“ Wahhhh Lu Mamat kasi susah sama gua saja….Carlsberg takmau minum lagi mau order Anchor kaaa…!!!” rungut Ah Kau sambil terus membebel ke belakang dapur.
Susah payah dia ke kedai Ah Seng disebelah semata mata untuk memenuhi permintaan Mamat…..

Manakala Atan hanya tersengih didapur melihat Mamat yang masih mengeling ngeling kepala sambil mulutnya terkumat kamit……

Sekian.

Rujukan :
kash nok kash sebet – Kawan nok kawan sebut/Saya nak saya sebut
Ancor - Hancur

[ Cerita ini dikarang semula oleh MD untuk www.pahangcommunity.com mengikut kesesuaian semasa.Segala aspek penceritaan tidak berniat untuk menyentuh mana mana keadaan atau sensitivity masyarakat.Cerita ini juga seringkali dikisahkan dari mulut ke mulut oleh masyarakat Pahang terutamanya didaerah Kuala Lipis,Raub,Jerantut dan beberapa daerah lain, bagi mengisahkan perihal loghat Pahang yang disalah erti akan maksudnya.
Wassalam. ]

Disiarkan semula di Blog MD pada 20 August 2011 untuk tatapan pembaca.



MD.
20 Ramadhan 1432H









No comments:

Post a Comment

Terima Kasih Pada Semua Pembaca & Yang Sudi Meninggalkan Komen :